Nettsiden kommer snart i et nytt design. Les mer om vårt nye Corporate Brand her.

Hjem / Nøkkelen til bil- og båtkunder? Den går gjennom øret!

Nøkkelen til bil- og båtkunder? Den går gjennom øret!

For aktører innen bil- og båtbransjen som ønsker å nå ut til kjøpsvillige, engasjerte og relevante målgrupper, er radio og podkast en uunnværlig del av mediemiksen. Bauer Media har en lytterskare som i svært stor grad er opptatt av bil og båt – og som faktisk handler.

Heidi Thomassen

Head of Analytics

Publisert 10. juni 2025

Bilinteresse med kjøpekraft

Våre lyttere har i snitt flere biler enn befolkningen ellers, og de kjører mer i løpet av en uke. De er opinionsledere på bil, gir råd til andre og er aktive i kjøpsprosesser. Mange har konkrete planer om å kjøpe ny bil – og interessen gjelder alle biltyper: elbiler, SUV-er, stasjonsvogner og flerbruksbiler.

Lyd gir dokumenterte resultater

Radio er ikke bare en treffsikker kanal – den er også en dokumentert effekt. I en omfattende salgsmodellering vi har gjort i samarbeid med Ford og analyseselskapet Acceleration, kom radio ut som en av de mest kostnadseffektive mediekanalene. Sammenlignet med både digitale flater og utendørsreklame hadde radio lavere kostnad per salg (CPA).

Også sterke på båt

Det stopper ikke med fire hjul. Bauers lyttere er også overrepresentert når det gjelder interesse for båtliv. De eier, disponerer – og planlegger i større grad enn andre å kjøpe båt. Det gjør lydmedier til et naturlig valg også for aktører innen båt og maritimt utstyr.

Lytting på farten – lyd som turfølge

En stor del av bil- og båtopplevelsen handler om selve reisen – og der er radio en naturlig følgesvenn. Bilførere har ofte radioen på under kjøring, og mange båtentusiaster hører på radio eller podkast mens de er på sjøen. Dette gir annonsører en unik mulighet til å være til stede i det som ofte er rolige, fokusert øyeblikk med høy oppmerksomhet.

Trygt, redaktørstyrt og troverdig

I en tid hvor stadig flere annonsører er opptatt av å plassere budskapet sitt i redaktørstyrte medier, fremstår radio og podkast som både troverdige og trygge kanaler. Hos oss er du i godt selskap – og du når ut gjennom plattformer som følger norsk lovgivning og presseetikk, noe som blir stadig viktigere i konkurransen mot globale, uregulerte aktører.

Få tilgang til hele rapporten her: