Nettsiden kommer snart i et nytt design. Les mer om vårt nye Corporate Brand her.

Hjem / Bygg tillit og nå beslutningstakere i IT-bransjen med lydannonser

Bygg tillit og nå beslutningstakere i IT-bransjen med lydannonser

I en bransje der troverdighet, tillit og effektiv kommunikasjon er avgjørende, gjelder det å velge mediekanaler som faktisk engasjerer beslutningstakere. IT-bransjen konkurrerer om oppmerksomheten til nøkkelpersoner som ofte har travle dager og mange informasjonskilder å forholde seg til. Derfor bør radio og podkast være en del av mediemiksen – og her er hvorfor.

Heidi Thomassen

Head of Analytics

Publisert 3. mars 2025

Høy tillit og redaktørstyrte medier

Troverdighet er en essensiell faktor for IT-bransjen. Ifølge Eurobarometer er radio det mediet i Europa med høyest tillit, der 56 % av forbrukerne ser på det som en pålitelig kanal. Podkaster, ofte drevet av eksperter og redaktørstyrte medier, bygger også en sterk relasjon til lytterne. Dette skaper en unik mulighet for IT-aktører til å nå beslutningstakere med budskap som oppleves som relevante og troverdige.

Beslutningstakere lytter til radio og podkast

Tall fra Kantar Forbruker & Media viser at Bauer Medias lyttere har en høy indeks beslutningstakere – de som faktisk har innflytelse over innkjøp og strategiske valg i IT-bransjen. Analysen viser også at denne gruppen lytter mer til podkast enn gjennomsnittsbefolkningen.

Dokumentert effekt og høy ROI

En omfattende salgsmodelleringsstudie utført med Visma Software og Dentsu viser at radio gir en ROI på 4,4. Samtidig gir podkast en mulighet til å dykke dypere inn i komplekse budskap, noe som er spesielt relevant for IT-bransjen der forklaringer og innsikt ofte er nødvendig for å overbevise potensielle kunder.

En essensiell del av mediemiksen

Studien med Visma viser at en strategi som kombinerer radio og digitale kanaler gir best effekt. Radio fungerer også som en salgsdriver, sammen med digitale kanaler. For IT-bransjen, der komplekse beslutninger krever flere berøringspunkter, er det derfor smart å inkludere lyd i strategien for å maksimere rekkevidde, bygge merkevare og drive salg.

Ønsker du å vite mer om hvordan radio og podkast kan styrke din IT-bedrift? Ta kontakt med oss på salg@bauermedia.no.

Få tilgang til hele rapporten her: