I jakten på de mest effektive kanalene for å nå denne målgruppen, har direktoratet identifisert kultur- og musikkarenaer som sterke plattformer for å kommunisere direkte med unge.
VG-Lista Topp 40 som kommunikasjonsplattform
VG-Lista Topp 40 har i flere tiår vært en institusjon i norsk ungdomskultur, et sted der unge samles om musikk, samhold og gode opplevelser. Ved å være sponsor av VG-Lista Topp 40 gjennom mai og juni fikk Helsedirektoratet en tydelig og troverdig plass i et populært lydunivers der ungdom faktisk lytter.
Skapte engasjement med konkurranse
For å skape ytterligere engasjement ble det arrangert en konkurranse der deltakerne kunne vinne Golden Circle-billetter til VG-Lista Topp 40. Hver uke ble to heldige vinnere trukket med Helsedirektoratet som tydelig avsender.Konkurransen inneholdt spørsmål som både utfordret og opplyste deltakerne om rus og helse på en lavterskel og interessant måte. Noen av spørsmålene inkluderte;
- Er det lovlig å bruke hasj, men ulovlig å selge?
- Sover man bedre etter å ha drukket alkohol?
- Er det farlig for helsen og kondisen å vape?
Spørsmålene trigget nysgjerrighet og refleksjon, samtidig som de bidro til å øke bevisstheten rundt temaet.
Kampanjen ble løftet frem med redaksjonelle spotter, live mentions og aktiv synlighet i sosiale medier. Den nådde ut til 318 000 unike lyttere og skapte dermed betydelig rekkevidde og gjenkjennelse blant unge lyttere over hele landet.
Lyd som kanal for troverdig kommunikasjon
Ved å bruke lyd og musikk som kommunikasjonsflate fikk Helsedirektoratet en unik mulighet til å formidle budskap på ungdommens egne arenaer, uten pekefinger eller formaninger. Lyd som kanal gir høy oppmerksomhet og emosjonell tilstedeværelse, og passer spesielt godt når målet er å skape tillit og endre holdninger over tid.
