Vil du vite hvordan du kan nå denne målgruppen? Vår rapport avslører alt du trenger å vite for å selge mer med lydreklame.
Skaper følelser
Lydmedier har en unik evne til å vekke følelser hos lytterne. En radioreklame med lyden av bølger som slår mot stranden, latter rundt et bål, eller den karakteristiske lyden av kafélivet i en storby, kan umiddelbart transportere lytteren til et ønsket reisemål.
Studier viser at lyd kan utløse minner og fremkalle sterke visuelle forestillinger, noe som gjør det til et ideelt medium for å skape reiselyst. Som hjerneforsker Stefan Kölsch ved Universitetet i Bergen forklarer i en artikkel publisert av Den Norske Opera & Ballett, «The Listeners», så handler reaksjoner på lyd om minner og forutsigbarhet, og regelmessige rytmer og toner kan skape ro i et ellers kaotisk lydbilde.
Lyd som inspirasjonsdriver
Lydmedier kan skildre reiseopplevelsen på en måte som få andre kanaler kan. En podkast som lager bilder med ord og lyd, eller en radiokampanje som fremkaller følelsen av sol på huden og sand mellom tærne, kan vekke en umiddelbar lengsel etter ferie. En analyse fra Bauer Media SE og HowCom viser også at lydannonsering øker søk etter reise og hotell med 16 %, noe som understreker lydens evne til å inspirere til handling.
Aktiv oppmerksomhet
Fra Dentsu og Lumens «Attention Economy»-studie vet vi at radio og podkast skaper høy grad av aktiv oppmerksomhet. Bauer Medias lyttere er ikke passive mottakere – de er engasjerte og lytter aktivt, noe som gir et perfekt grunnlag for å påvirke reisevalg. I tilegg viser data fra Kantar «Forbruker & Media» at Bauer Medias lyttere har større reiselyst og et høyere reisebudsjett enn gjennomsnittet.
Radio og podkast i mediemiksen – god dekning og tilleggsdekning
Radio er kjernen i lyduniverset, og tilbyr både bred dekning og jevn distribusjon gjennom dagen. Podkaster kompletterer dette med muligheten til å fortelle dypere historier som kan lyttes til når det passer lytterne best. Sammen gir disse kanalene en synergieffekt – rask dekning på radioen komplementeres med podkaster som bygger ekstra dekning, også blant andre (yngre) målgrupper.
Få tilgang til hele rapporten her: