Nettsiden kommer snart i et nytt design. Les mer om vårt nye Corporate Brand her.

Hjem / Derfor bør bolig- og byggebransjen satse på radio og podkast i 2025

Derfor bør bolig- og byggebransjen satse på radio og podkast i 2025

I et mediemarked preget av fragmentert oppmerksomhet og stadig økende støykonkurranse, blir én faktor viktigere enn noen gang: å faktisk bli sett, hørt og husket. For aktører i alle deler av bolig-, bygg- og interiørsegmentet er dette en mulighet til å tenke nytt om hvordan man bruker mediekanaler til å skape effektive kampanjer som gir langvarige resultater.

Heidi Thomassen

Head of Analytics

Publisert 8. mai 2025

Radio og podkast gir dokumentert høy oppmerksomhet som varer

Studier viser at lydmedier som radio og podkast gir høy oppmerksomhet. Ifølge Dentsu/Lumen-studien om oppmerksomhetsøkonomien er det kun 15 % av visuelle annonser som oppnår mer enn 2,5 sekunders aktiv oppmerksomhet – terskelen som skal til for å bli husket. Radio og podkast ligger langt foran, og kombinerer høy oppmerksomhet med emosjonell tilstedeværelse i hverdagen (i snitt ca. 12 sekunder).

Sterk ROI – spesielt for DIY og byggevarebransjen

Lydannonser gir også langvarige resultater. En omfattende nordisk salgsmodellering viser at radio har høyest ROI blant tradisjonelle medier, særlig innen detaljhandel og DIY. I en fersk case fra Danmark leverte radio en ROI på 2,1, og radiosponsorater hele 10,4 for en stor byggevareaktør.

Treffsikkerhet i målgruppen

Det handler ikke bare om tall. Det handler om hvem man faktisk treffer. Bauer Medias lyttere består i stor grad av to verdifulle målgrupper for bolig- og byggebransjen;

  • Den ene gruppen er håndverkere og fagfolk innen bygg og anlegg. De er overrepresentert blant Bauers lyttere sammenlignet med resten av befolkningen.
  • Den andre gruppen er privatpersoner med stor interesse for hus og hjem. Mange planlegger oppussing, andre vurderer boligkjøp. Flere eier enebolig eller rekkehus, og de ligger høyt når det gjelder interesse for vedlikehold og forbedringer av hjemmet.

Podkast og radio som inspirasjonskanal

Podkast gir i tillegg rom for native formater som engasjerer. Hva trenger man til hus og hage når våren kommer? Hvordan gjør man et oppussingsprosjekt til en suksess? Slike budskap kler lydformatet der annonsørers budskap blir naturlig bakt inn i et større tema. Dette skaper et nært og autentisk møte mellom merkevare og målgruppe.

En kanal for både oppmerksomhet og effekt

Radio og podkast handler altså ikke bare om rekkevidde og frekvens – det handler om effekt, engasjement og relevans. I en tid hvor interessen for radio og podkast øker burde hus og hjem-aktører lytte nøye til hvordan lyd kan styrke deres merkevare og bunnlinje.

Nysgjerrig på å vite mer? Kontakt oss i Bauer Media.

Få tilgang til hele rapporten her: