Vil du vite hvordan du kan nå denne målgruppen? Vår rapport avslører alt du trenger å vite for å selge mer med lydreklame.
Radio og podkast gir dokumentert høy oppmerksomhet som varer
Studier viser at lydmedier som radio og podkast gir høy oppmerksomhet. Ifølge Dentsu/Lumen-studien om oppmerksomhetsøkonomien er det kun 15 % av visuelle annonser som oppnår mer enn 2,5 sekunders aktiv oppmerksomhet – terskelen som skal til for å bli husket. Radio og podkast ligger langt foran, og kombinerer høy oppmerksomhet med emosjonell tilstedeværelse i hverdagen (i snitt ca. 12 sekunder).
Sterk ROI – spesielt for DIY og byggevarebransjen
Lydannonser gir også langvarige resultater. En omfattende nordisk salgsmodellering viser at radio har høyest ROI blant tradisjonelle medier, særlig innen detaljhandel og DIY. I en fersk case fra Danmark leverte radio en ROI på 2,1, og radiosponsorater hele 10,4 for en stor byggevareaktør.
Treffsikkerhet i målgruppen
Det handler ikke bare om tall. Det handler om hvem man faktisk treffer. Bauer Medias lyttere består i stor grad av to verdifulle målgrupper for bolig- og byggebransjen;
- Den ene gruppen er håndverkere og fagfolk innen bygg og anlegg. De er overrepresentert blant Bauers lyttere sammenlignet med resten av befolkningen.
- Den andre gruppen er privatpersoner med stor interesse for hus og hjem. Mange planlegger oppussing, andre vurderer boligkjøp. Flere eier enebolig eller rekkehus, og de ligger høyt når det gjelder interesse for vedlikehold og forbedringer av hjemmet.
Podkast og radio som inspirasjonskanal
Podkast gir i tillegg rom for native formater som engasjerer. Hva trenger man til hus og hage når våren kommer? Hvordan gjør man et oppussingsprosjekt til en suksess? Slike budskap kler lydformatet der annonsørers budskap blir naturlig bakt inn i et større tema. Dette skaper et nært og autentisk møte mellom merkevare og målgruppe.
En kanal for både oppmerksomhet og effekt
Radio og podkast handler altså ikke bare om rekkevidde og frekvens – det handler om effekt, engasjement og relevans. I en tid hvor interessen for radio og podkast øker burde hus og hjem-aktører lytte nøye til hvordan lyd kan styrke deres merkevare og bunnlinje.
Nysgjerrig på å vite mer? Kontakt oss i Bauer Media.
Få tilgang til hele rapporten her: