Hjem / Radio og podkast er kanaler som bygger troverdighet

Radio og podkast er kanaler som bygger troverdighet

I dag får mange, spesielt de unge, nyhetene sine fra sosiale medier. Utfordringen er at disse kanalene ofte preges av kortvarige trender, fragmentert informasjon og kilder som ikke alltid er til å stole på.

Heidi Thomassen

Head of Analytics

Publisert 2. oktober 2025

For frivillige organisasjoner og offentlige aktører som skal nå ut med viktige budskap, blir det derfor ekstra viktig å velge kanaler som gir troverdighet og tillit.

Skiller seg ut med kvalitetssikret innhold 

Radio og podkast er redaktørstyrte medier, og innholdet følger journalistiske prinsipper. Det gjør at lyd rangerer høyt på tillitsmålinger: ifølge Eurobarometer (og EBU) (2022) er radio den mest troverdige mediekanalen i Europa. Denne troverdigheten gir en stor fordel når budskapet handler om alt fra helse og sikkerhet til humanitært arbeid og samfunnsengasjement.

Aktiv oppmerksomhet som gir effekt 

Forskning fra Karen Nelson-Field, Attention Economy, viser at annonser trenger minst 2,5 sekunder aktiv oppmerksomhet for å bli husket. Mens bare rundt 15 % av visuelle annonser oppnår dette, holder radio og podkast (og musikk) på folks oppmerksomhet i hele 12-13 sekunder. For frivillige organisasjoner og offentlige aktører betyr det at viktige budskap ikke bare blir hørt, men også husket. Radio gir deg bred rekkevidde og frekvens, mens podkast er perfekt for litt lengre og mer forklarende historier.

Et grønnere valg

Radio er også et av de mest bærekraftige mediene med et svært lavt karbonavtrykk sammenlignet med andre medier. I følge egta gir radio bare 1 kg CO₂ per 10 000 eksponeringer (til sammenligning ligger TV på 14 kg og print på 67 kg). For organisasjoner og institusjoner som er opptatt av bærekraft, er dette en ekstra dimensjon som gjør lyd til et bedre valg.

Få tilgang til hele rapporten her: