Hjem / Derfor får radio folk til å pusse opp og øker salget i kategorien

Derfor får radio folk til å pusse opp og øker salget i kategorien

Oppussingsprosjekter starter ikke med en plan, de starter med en idé, kanskje ved frokosbordet, i hagen eller på vei til jobb.

Heidi Thomassen

Head of Analytics

Publisert 11. november 2025

Og nettopp her har radio og podkast en helt spesiell rolle; de setter i gang tankene.

Budskapet treffer mens folk er i situasjoner hvor tankene rundt boligen er nære og konkrete.

Når noen hører et budskap om maling, verktøy eller baderomsfornying dukker opp mens de står midt i hverdagen, settes ideene i sving. Plutselig ser man for seg nye farger på veggene eller lister på badet. Resultatet? Flere prosjekter, og mer omsetning totalt i kategorien.

Radio leverer også dokumentert salgseffekt. Nordiske ROI-analyser viser at radio gir høyest effekt av de tradisjonelle mediene, spesielt innen detaljhandel/DIY. Radiosponsorat skiller seg ut med ekstra høy effektivitet. Lyd fungerer både som direkte salgsmotor og som forsterker av effekten i andre kanaler.

Den raskeste veien til proffmarkedet går gjennom radioen

Og det stopper ikke med privatmarkedet. Håndverkere og fagfolk innen bygg og anlegg er sterkt representert blant Bauers lyttere, både i dekning og engasjement.
De lytter mens de er på oppdrag, i varebilen, på byggeplassen og gjennom hele arbeidsdagen. Det betyr at budskap som handler om materialvalg og innkjøp treffer rett i kjøpsøyeblikket, lenge før det søkes eller sammenlignes på mobil. Når du forteller en håndverker om et smart produkt akkurat idet han trenger det – ja, da ender det ofte i handlekurven.

Få tilgang til hele rapporten her: