Nettsiden kommer snart i et nytt design. Les mer om vårt nye Corporate Brand her.

Hjem / Gullgruve for motebransjen

Gullgruve for motebransjen

I dagens digitale tidsalder med et hav av tilgjengelige annonseringsmuligheter, kan det være lett å glemme lydannonsering gjennom radio og podkast. For motebransjen, hvor det er avgjørende å skille seg ut, tilbyr lydmediene unike muligheter til effektivt å nå en engasjert kundegruppe.

Heidi Thomassen

Head of analytics

Publisert 6. juni 2024

Sammenfallende målgruppe

I moteverden skifter trendene raskt. Data fra Kantar Forbruker & Media avslører at Bauer Medias lyttere er oppdaterte og har en høy interesse for alt fra klær og sko, til klokker, smykker og briller. De bruker mer penger på disse varene enn gjennomsnittet og besøker butikker hyppigere. Å annonsere  via Bauer Medias radio og podkaster gir dermed tilgang  til en målgruppe som ikke bare er moteinteressert, men også villig til å investere i det de liker.

Lytternes positive holdning til shopping er også verdt å merke seg. De foretrekker kjente merkevarer, liker å handle i store varehus, og er åpne for å unne seg litt luksus. Denne positive innstillingen til shopping gjør dem til en attraktiv målgruppe for merkevarer som ønsker å posisjonere seg som premium i markedet.

Økt merkevaresøk, høy konvertering og kostnadseffektivt

Merkevarer må hele tiden utforske nye og kreative markedsføringsmetoder for å skille seg ut fra konkurrentene. Dette inkluderer innovative kampanjer og strategier. Når lytterne hører om spennende produkter eller merker innen mote, for eksempel gjennom favorittpodkastene sine, vekkes nysgjerrigheten deres, noe som fører til søk etter mer informasjon. Annonsering via radio og podkast kan derfor gi økt merkevaresøk, og har også potensial for høy konvertering. I tillegg opplever ofte lytterne en sterk personlig tilknytning til programvertene, og at anbefalingene de kommer med er troverdige.
 
Radio og podkast er ikke bare et mer kostnadseffektivt alternativ sammenlignet med mange andre annonseringsformer som TV og digital markedsføring. Det gir også mulighet til å nå ut til en stor målgruppe med relativ lav investering. Dette er spesielt verdifullt for motebransjen som ønsker å maksimere sitt markedsføringsbudsjett.

Kilde: Kantar Forbruker&Media, Bauer Media/HowCom

Få tilgang til hele rapporten her: