Sammenfallende målgrupper
En av de viktigste grunnene til at lydmedier er en attraktiv mediekanal for IT- og telekombransjen, er at målgruppene i stor grad overlapper. Bauer Medias lyttere har en høy interesse for teknologiske produkter og løsninger, og er ofte oppdatert på det nyeste innen TV-, radio- og musikkutstyr
Høy kjøpekraft
Bauer-lytterne er ikke bare interessert i teknologi, de bruker også mer penger på tekniske produkter sammenlignet med befolkningen generelt. Dette gjør dem til en attraktiv målgruppe for denne bransjen, hvor nyheter og oppdateringer er kontinuerlige og forbrukernes kjøpekraft er avgjørende.
Lyd driver søk
Lydmedier, spesielt radio, har vist seg å være en sterk driver for søkevolum og merkevareengasjement. I Bauer Media og HowComs økonometriske analyse dokumenteres det at lydannonsering i snitt genererer en 18 % økning i søkevolum etter merkevarer. Analysen omfatter 7 bransjer og 28 caser, hvor alle viste økt søkevolum. Dette viser radios gode evne til å påvirke lyttere når de er mottakelige for å utforske nye produkter og tjenester.
Radio og podkast kan engasjere de teknologiinteresserte
Gjennom personlig tilnærming og målrettede budskap kan IT og telekombransjen utnytte radio og podkast til å ikke bare å nå ut til potensielle kunder, men også påvirke dem til å ta kjøpsbeslutninger. Lydmedier kan dermed spille en viktig rolle i bransjens markedsføringsstrategier.
Kilde: Kantar Forbruker&Media, Bauer Media/HowCom
Få tilgang til hele rapporten her: