Radio har både høy effekt og effektivitet
Analysen fremhever radio som en kanal med gode resultater, der samarbeidet med aktører som Bauer Media fremstår som en integrert og verdifull del av Plantasjens mediestrategi.
Et av funnene i analysen viser at radioreklame har en vedvarende høy avkastning på investeringen (ROI). Gjennom den analyserte perioden har radio konsekvent opprettholdt en ROI over 4. Dette understreker den direkte og målbare effekten radioreklame har, samt radios evne til å målrette kampanjer mot målgrupper som har en genuin interesse og kjøpsvilje ovenfor Plantasjen og deres produkter. Det samlede resultatet av medieaktivitetene vurderes ut fra effektivitet (ROI) og effekt (generert inntekt). Radio er én av to kanaler som er klassifisert med både høy effektivitet og høy effekt.

Hvordan kan du bruke radio i mediemiksen?
Når man planlegger større kampanjer, er det viktig å investere i mediekanaler som har høy effektivitet og effekt, og en av dem er radio. Det er generelt viktig å investere i perioder der kundene er klare for å kjøpe produktene, men radio har nødvendigvis ikke fulgt nøyaktig den samme sesongtrenden, og det er derfor avgjørende å ta dette i betraktning. Reklame fordelt etter sesong og med høyere intensitet før høysesongen, også for radio, vil resultere i effektiv medieallokering og økt bevissthet før sesongen er i full sving.