Lydrådet er nøkkelen til reklamesuksess
Toro har vist hvordan målrettet bruk av radio og podkast, støttet av Bauer Medias innsikt, kan gi betydelige resultater. Ved å først preteste reklamen i Bauer Medias panel Lydrådet, oppnådde Toro så en avsender-ID på hele 73% på selve kampanjen.
Lydrådet er nøkkelen til reklamesuksess
Lydrådet er Bauer Medias lytterpanel, med over 1000 panelister. Panelet, hvis datainnsamling og kvalitetskontroll utføres av RAM (Research and Analysis of Media), tilbyr både pre- og posttester av spotter. Per juli 2025 er det testet over 220 kampanjer, og erfaringen viser et snitt på 34,7% i avsender-ID, med store variasjoner.
Bauer Media fremhever at kreative budskap ofte blir for «innpakket», noe som overser at lyttere ofte multitasker. I en travel hverdag er det lite tid til å dekode kompliserte budskap. Derfor er det avgjørende å pakke budskapet opp, ikke inn.
Toro: Optimalisering i praksis
Toro-spotten ble pretestet to ganger i Lydrådets panel før lansering. Etter første test var tilbakemeldingen at spotten burde starte med «Redd restene med Toro» for å øke avsender-ID. Dette enkle grepet økte avsender-ID med 13 prosentpoeng i panelet. Etterfølgende posttesting via Penetrace bekreftet effekten, med en avsender-ID på hele 73%. Dette understreker verdien av å teste og justere reklamen basert på reelle tilbakemeldinger.
Langsiktig effekt og merkevarebygging
Effekt av reklame må bygges over tid. Med målrettet testing sikrer man at budskap treffer, samtidig som man legger grunnlaget for langsiktig merkevarevekst. Toros case viser hvordan strategisk bruk av innsikt gir både raske resultater og effekt.