En målgruppeanalyse (Kantar, Forbruker & Media) bekrefter at Bauer Medias lyttere har en betydelig interesse for aktiviteter knyttet til hus og hjem-relatere aktiviteter. Dette samsvarer med den generelle nordmanns sterke interesse for å eie, pusse opp og innrede egen bolig. Engasjementet springer ut fra en kombinasjon av kulturelle tradisjoner, økonomisk velstand og sosiale verdier.
Oppussingsplaner og høy kjøpekraft
Analysen viser at lytterne i større grad enn gjennomsnittet eier enebolig og rekkehus. Mange av dem har også konkrete planer om oppussing, både innvendig og utvending. Dette inkluderer prosjekter som renovering av kjøkken- og bad, samt utvendige forbedringer som maling og hagearbeid.
Det er i tillegg verdt å merke seg at Bauer Medias lyttere investerer mer i egen bolig sammenlignet med den gjennomsnittlige norske forbrukeren. De handler også hyppigere i butikker som tilbyr produkter til boligen, noe som vitner om høy kjøpekraft.
Radio + podkast = effektiv markedsføring
Når en så stor del av den norske befolkningen er interessert i hus og hjem, er det viktig å nå ut til så mange som mulig. Radio gir annonsørene mulighet til å oppnå bred dekning og høy frekvens, mens podkaster når de spesielt interesserte, engasjerte og lojale lytterne. Dette muliggjør målrettet markedsføring mot nisjemålgrupper, alt fra interiørdesign-elskerne til gjør-det-selv-entusiaster.
Ved å kombinere radioens brede rekkevidde med podkastens dybde og engasjement, kan annonsører i hus og hjem-bransjen dra nytte av de unike fordelene som hver kanal tilbyr. Dermed kan de styrke sin tilstedeværelse i markedet. Det er på tide å utforske og inkludere lydmediene for å maksimere markedsføringseffekten!
Få tilgang til hele rapporten her: